Projekt 3p. sloupových reprosoustav

 

Osazení

 

Bass:                Scan speak 18w8545

Středobas:       Scanspeak  15w4531

Výškový:         Scan Speak D2905/9700 27 mm textilní vrchlík ,SD motor bez ferrofluidu.

 

Konstrukce:     Bassreflex , čistý objem 20l , port pr.46 mm délka 145 mm, tlumení na stěnách  filcovaný bitumen.

Uvnitř objemu syntetické rouno. 

Separátní prostor pro středový a výškový měnič cca5 l. uzavřený.

                        Ozvučnice je vybavena kapsou pro umístění výhybky k omezení vibrací součástek. Tato je umístěna za prostorem pro středový a výškový měnič.

                        Hrany mají úkos  pouze nahoře od výšky -28 cm do hloubky 4 cm. A z vrchu do hloubky 2 cm.

 

„Obrázky z výstavby“:

 

Ozvučnice:

a)      Rám a neodýhovaný korpus

 

c)      odýhovaná soustava a nalakovaná s částečně osazenými měniči

 

 Osazená soustava a hotová soustava s mramorovým podstavcem.

 

Měření měničů

relativní hodnoty pro návrh výhybky měřeno v ose výškáče

Basák fialová , Střeďák žlutá , Výškáč Modrá

Schema a měření stav k 30.4.06:

Basák hnědá , Střeďák fialová , Výškáč Modrá

pořadí snímků:

1) FR charakteristika a souběh L/P

2) Fáze Středy a Výšky

3) Fáze Středy a Basy

4) FR charakteristiky jednotlivých pásem (informace pod cca 400 Hz jsou dosti zkreslené měřením ve vzdáleném poli a je tam znatelný pokles způsobený metodou měření.

Pro přesnější výsledek je potřeba kombinovat s měřením v blízkém poli (snad později :-))

 

Měření výhybky:

Děl. Kmitočty: cca 500 hz pro basy /středy a cca 2,6 k pro středy /výšky

propad na 3,5-5kHz je difrakce , kterou nemá cenu kompenzovat.

Souběh fází Středy a výšky je vynikající. Souběh basy středy je také velmi dobrý. (drobná odchylka cca 15 stupňů je už v nynější verzi vykompenzována na cca polovinu.

Impedance je jenom simulovaná, ale vypadá velice plochá v celém pásmu, samozřejmě s vyjímkou impedančních hrbů způsobených BR ozvučnicí ,ale s tím se moc nadělat nedá.

Další pěkný pohled je souběh levého a pravého kanálu- opravdu příjemný pohled na výsledky měření, což bylo potvrzené poslechem se skvělou lokalizací.

 

Zvuk:

Ačkoliv se soustavy ještě trochu rozehrávají (středové měniče a zvuk se může ještě trochu změnit a tudíž není vyloučeno další ladění lze říci následující:

Celkově je zvuk čistý detailní bez tendence ke slévání.

Basy mají na 18 cm rozměr měniče úctyhodnou velikost ,ale nebučí. Tady si troufale dovolím tvrdit ,že pokud chcete dostat maximum basů z 18 cm měničů, tak sáhněte po Scanspeaku.

Středy jsou prokreslené a živé. Skvěle zní všechny tranzientní zvuky a další věc co ihned přesvědčí, je podání složitějších a hlasitých pasáží - žádné sklony k "rozmazávání" zvuku. Toto je největší přínos oproti předchozí 2p. konstrukci. Navíc basák mohl dostat podstatně větší prostor (6 l navíc je tady opravdu hodně znát.a možná ještě další 3-4l by se klidně snesly).

Výšky jsou děleny výš a to jim taky trochu prospělo, nicméně zde jsou změny nejmenší . Hlavní výhoda je v tom, že bylo možné snížit řád výhybky, což je také slyšet.

 

Když jsme nyní s manželkou nové soustavy poslouchali ,říkali jsme si ,že od další stavby si dáme chvíli pokoj ,protože toto je zdaleka nejlepší zvuk, jaký jsme doma měli.

Poslouchalo se :

Tori Amos- Scarlet´s hidden treasures, The Beekeper, Strange little girls (Rattlesnakes)

G. Holst - Planets (Zubin Mehta+L.A. Philharmony Orchestra)

P.I. Čajkovskij - Concert for violin and orchestra (A. Previn, A.S.Mutter+LSO)

Čechomor- Proměny tour-live

Pink Floyd - The Wall - Comfortably Numb4

Dave´s true story - Dave´s true story

a další budou následovat :-)

Závěr:

Vypadá to, že na nějaký čas mám doma soustavy které hrají a to hezky .Neznamená to, že nebudou nějaké dokončovací práce, ale znamená to, že asi projekt 3p. v osazení 8-10" /5"/1" necháme na příští rok.

Zbývá přichytit všechny měniče a dodělat tradiční mramorovou desku na podstavec a samozřejmě usadit výhybku do prostoru v ozvučnici, který je k tomu určen..

UPDATE K 31.7.2006 - Konečná verze a modifikace

Tak jsem se opět dostal k tomu ,abych upravil tuto stránku a přidal to ,co se událo od dubna. Po celou tuto dobu jsem si hrál se soustavami a snažil se vyladit zvuk tak ,aby výsledek zněl co nejlépe.

Oblasti se krerými jsem si nejvíce vyhrál jsou následující:

* Výšky : vyladění úrovně výšek vůči celému spektru. Toto jsem udělal úplně nakonec a skončil jsem na hodnotě 4,89 Ohm (5,6+39paralelně)

* Středy : vyladění úrovně středů ,zde se nejlépe osvědčila hodnota cca 3Ohm (3,3+33paralelně)

* Basy : přidán RLC článek upravující - vyhlazující část spektra okolo 600-800 Hz

* Basy a středy : Po diskuzi s Pavlem Macurou (Mimochodem výborný konstruktér zesilovačů a podobných udělátek ,jeho stránky doporučuji všem co mají o podobné věci zájem) na téma frekvenční , fázová charakteristika, group delay a Impulzní/skoková odezva jsem si uvědomil, že by stálo si trochu pohrát s filtrem samotným. Bylo to velmi zajímavé konstrukční cvičení a trochu dost experimentování. Výsledek z tohoto cvičení vyústil v závěry, které jsem později formuloval i na setkání czechaudia o konstrukci výhybek Zde jenom uvedu, že jsem si teprve na ladění přechodu basy a středy uvědomil, jak moc záleží na provázání toho, jak je vyladěna ozvučnice a jak je zkonstruována basová a středová výhybka. Níže bude uvedené schéma ke kterému jsem finálně došel.

* Kvalita komponentů: Pokud se týká použití drahých komponentů (kondenzátory, cívky , kabely.....), kloním se čím dál tím více ke stanovisku, že pokud jsou splněny alespoň základní konstrukční předpoklady (PP kondenzátory s dostatečným DU/Dt , nezoxidované kabely a jiné ), tak kupování tzv. "fancy components" jsou dle mého skromného názoru jenom vyhozené peníze a téhož lze dosáhnout laciněji správnou topologií filtru. Pro vaši informaci v soustavách jsou použity MKP381/MKP382 kondenzátory vzduchové cívky z monacoru , na středech je paralelní RL člen tvořen dokonce feritovou cívečkou a sériová cívka v basové sekci je na trafojádře od Monacoru. Odpory jsou ty, které mi přišly pod ruku ,akorát dostatečně dimenzované -vesměs samé laciné komponenty. Upozorňuji, že můj názor na kvalitu komponentů se samozřejmě netýká měničů, kde rozdíl v kvalitě je slyšet na první poslech.

Výsledek zlepšil čistotu zvuku a celé pásmo zní velmi koherentně. Jinak jsem na bedýnkách naposlouchal již téměř celou svojí sbírku CD a mohu říct, že v rámci konstrukčních omezení jsem se zvukem plně spokojen. Měření přidávat nebudu - měřené rozdíly jsou zcela minimální a častokrát pod fluktuací více naměřených hodnot.

 

Verze s vifou XT25TG04 .

Díky tomu, že mi identita Jardag půjčil párek svých vif, měl jsem možnost vyzkoušet tento laciný výškáč a porovnat jej s mojím D2905/9700.

Vifa má celkově velmi líbivý pohodový zvuk měkčího charakteru a dá se říct ,že je to měnič ,který umí hodně odpouštět drobné chyby v konstrukci filtru. Jeví se mi vhodný pro mírně pokročilé konstruktéry, kteří s ním budou zacházet přiměřeně pečlivě. Celkové hodnocení měniče je ,že za 1300,- kterých stojí v Xavianu je to super výškáč a těžko koupíte lepší. Možná ještě zajímavěších výsledků můžete dosáhnout pomocí XT 19, který míň směruje ,což by mohlo přidat trochu té jiskry na výškách. Pokud vás zajímá ,jaký je rozdíl této vify a 3x dražšího scanspeaku ,tak vás můžu ujistit, že zázraky se nekonají a nelze čekat, že by vifa přehrála scanspeak. Je to asi tak naivní představa ,jako chtít po Golfu ,aby jezdil líp než A6. Rozdíl při přechodu z vify na scanspeak je jako když na dobré kytaře vyměníte vypráskané struny za nové. Přesto ještě jednou tvrdím, že pokud nemáte na scanspeak a jiné drahé měniče ,tak vifa XT je na prvním místě mého shortlistu.

schéma výškové sekce s XT25 (zbytek beze změny)

Co bude následovat ?

Dále už nehodlám s touto sestavou mnoho řešit. Vypadá to tak, že SS D2905/9700 časem půjde z domu a bude nahrazen výše uvedenou vifou , revelator (15w4531) taky půjde zpět do krabice a bude nahrazen levnějším měničem střední třídy (peerles HDS exclusive nebo vifa PL14). Výsledkem bude třípásmová soustava střední třídy s výborným poměrem výkon/cena i pro ty, kteří by se chtěli pustit do podobného projektu a neutrácet za revelator.

Poté bude následovat pro mne definitivní projekt se stejným střeďákem jaký je zde (15w4531-revelator ). Výšky budou s největší pravděpodobností accuton - C12 a u basů stále ještě nejsem rozhodnut. Největší šanci mají 25w8567SE v CC a 21w8551-01 v BR. Reprosoustavy samozřejmě stavět budu ,ale spíš jako výpomoc kamarádům a známým. ¨Neboť Hifi pro mne není hledáním svatého grálu, ale prostředek k "utloukání" času. Mezitím se pokusím postavit nějaký zesík , poté bude následovat poloaktivní filtr a časem bych se chtěl naučit něco z obvodařiny.

Úprava stávající bedny k 3.9.2007:

Další úpravu jsem provedl přidáním sériového RLC paralelně k výškáči ladění je cca 14 k hodnoty 247nF/470uH/18Ohm. tímto šel dolů o cca 1,5db rezonanční peak na příslušné frekvenci , což zjemnilo projev v nejvyšší oktávě. při použití tohoto výškáče nadále vždy doporučuji aplikovat - vyplatí se to. !

Další zajímavé poznatky a zkoušky k3.9.2007:

nedávno jsem měl možnost porovnat některé další měniče především 25TAF a potom Neo 3PDR.

Co se týče 25TAF je hlavní výhodou zvuku jeho minimální zabarvení. Je to velmi solidní výškový reproduktor tak trochu z jiného soudku v cenové kategorii XT25 od vify. kvalit scanspeaku nedosahuje i když je vynikající.

Neo 3PDR je trochu jiné kafe - je to první reproduktor co se vyrovnal v kvalitě zvuku použitému scanspeaku. Nemá textilní zabarvení , zvuk se jeví čistý , bez příměsí a zabarvení na vrchu. Poněkud klidnější než je scanspeak. Oproti scanspeaku zase není tak přesvědčivý v oblasti pod 3 kila. Při dělení výše může být pro někoho i konečnou volbou. Zvláště pro ty, komu nesedí textilní nádech a ani se jim nelíbí kovové výšky. Pro ješte lepší výsledek by bylo možné částečně potlačit peak na 16 Khz. sériovým rlc obvodem paralelně k reproduktoru. Vhodné hodnoty asi 200nF/470uH/15Ohm.

V brzké době by mi měly projít rukama ještě 22TAF/D a KE 25 SC, taky poreferuji. Zvláště na KE 25 jsem velmi zvědav - jestli se vyrovná accutonu nebo ne.

Upozornění:

Tento projekt je tzv. OPEN PROJECT a je určen výhradně pro DIY komunitu a nikoliv pro komerční využití.

Dále upozorňuji všechny zájemce o stavbu ,že postupují pouze na vlastní riziko a při nesprávném zapojení reprosoustav může dojít ke zničení zesilovače. Z toho vyplývá ,že nenesu žádnou odpovědnost za škody způsobené neznalostí a nebo nesprávnou aplikací !!!

Pokud nemáte alespoň minimální znalosti z elektrotechniky ,tak si je buď nastudujte a nebo si pořiďte reprosoustavy komerční někde na E-bay !!! Spousta mých známých se vydalo touto cestou a jsou taktéž velmi spokojeni s dosaženým zvukem a možná ještě za menší finance.